Abonneren  Inloggen

Multicopy biedt printondernemers groeikansen

21 november 2022

Multicopy The Communication Company verbreedt haar dienstverlening van creatie, marketing en print naar fulfilment en logistiek. Dat meldt directeur Annette Dales in een gesprek met PRINTmatters. ‘Logistiek zit in het DNA van MBE Worldwide, sinds 2021 ons nieuwe moederbedrijf. Wij kunnen nu efficiënt logistieke diensten inkopen en hoogwaardige logistieke software toepassen. Maar ook op andere gebieden - bijvoorbeeld marketing - kunnen Multicopy-ondernemers hun business laten groeien door toegang tot krachtige tools en middelen.’

MBE komt voort uit de wereld van logistiek en fulfilment. Waarom nam het Multicopy over?
‘MBE beschikt wereldwijd over meer dan 1.800 bedrijfslocaties van waaruit pakketten verzendklaar worden gemaakt en verscheept. Het verpakken en inhuren van de beste vervoerders is een specialisme. Omdat veel van deze klanten graag een stukje communicatie aan hun verzendpakketten toevoegen, was het voor MBE een logische stap om hun bestaande logistieke business uit te breiden met print en marketing. Met de overname van Multicopy voegen ze daar nog meer print- en marketingkennis aan toe. Ook de recente overname van het e-commerceplatform PrestaShop past in deze groeistrategie.’

Hoe kunnen Multicopy-franchisenemers profiteren van dit nieuwe moederbedrijf?

‘Logistiek en fulfilment is een business met goede winstmarges. Een aantal van onze klanten ontzorgen wij op hun verzoek al langere tijd op logistiek gebied. Bovendien beschikt Multicopy - naast alle klanten in de nabijheid van onze vestigingen - over een aantal internationale klanten die wij ook logistiek willen ontzorgen. Er liggen door onze aansluiting bij MBE nu geweldige kansen om onszelf breder in de markt te zetten, als een partner die bestaande én nieuwe klanten kan ontzorgen op het gebied creatie, print en marketing, én op het gebied van logistiek en fulfilment. Wij hebben nu immers toegang tot alle logistieke expertise en partners uit het MBE-netwerk. Zo kunnen bestaande en toekomstige Multicopy-franchisenemers ook profiteren van de inkoopkracht van deze grote groep, en rechtstreeks distributiediensten inkopen bij de UPS-sen en DHL’s van deze wereld. Onze franchisenemers kunnen straks bovendien gebruik maken van gespecialiseerde software waarmee hun klanten allerlei keuzevrijheid krijgen rondom bijvoorbeeld het tijdstip en de vorm van hun pakkettransport. Is een product bijvoorbeeld kwetsbaar of niet? Mag de aflevering maar een dag, of ook drie dagen duren? Afhankelijk van dat soort parameters zijn verschillende logistieke uitkomsten mogelijk die optimaal aansluiten bij een klantwens.’

Uitzoomend vanuit de logistiek: hoe profiteren Multicopy-ondernemers in hun algemene bedrijfsvoering van MBE Worldwide als een gezond en kapitaalkrachtig moederbedrijf?

‘De overname door MBE betekent ook dat Multicopy The Communication Company transformeert tot een data-gestuurde onderneming. MBE heeft namelijk allerlei tools waarmee Multicopy-ondernemers hun bedrijven beter kunnen managen. Neem bijvoorbeeld de sales- en marketingtool Print Speak, een extra laag over ons operationele systeem Vision. Via Print Speak kun je op basis van actuele data voorgedefinieerde mailings inladen en versturen naar selecties uit het klantenbestand. Bijvoorbeeld naar klanten die hun eerste order hebben geplaatst, of die al een aantal maanden niets besteld hebben. Ook maakt dit systeem de respons op marketingcampagnes snel zichtbaar. Daarnaast kan de centrale organisatie van Multicopy hiermee op hoofdniveau trends ontwaren. Hoe presteren vestigingen ten opzichte van de door het systeem berekende benchmark? Op basis van dergelijke waardevolle inzichten kunnen ondernemers binnen het Multicopy-netwerk van elkaar leren over hun best practices. Als centrale organisatie stimuleren we dat proces, en kunnen we er regie over nemen.’

‘Onderschat ook niet de kracht van het netwerk aks gesprekspartner’ - Annette Dales

Welke ambities heeft Multicopy verder?

‘Wij willen groeien, in omzet bij onze aangesloten ondernemers en in aantal vestigingen. Bedrijven zijn op zoek naar een partner die hen in de volle breedte ondersteuning kan bieden. Ze willen niet een drukker voor hun drukwerk, een designer voor de ontwerpen, een promotionele leverancier voor hun giveaways en een signbedrijf voor hun autobelettering. Zij zoeken een totaalondersteuner. Onze formule sluit daarop aan. Door middel van cross- en upselling kan een Multicopy-ondernemer dan ook makkelijker groeien. Wij leren onze franchisenemers om de echte behoefte bij hun klanten, en bijgevolg de klantpotentie, te achterhalen.’

Hoe willen jullie groeien in aantal vestigingen?

‘Dat kan op verschillende manieren. Een ondernemer kan natuurlijk vanaf nul beginnen met een eigen Multicopy-vestiging, maar er zijn ook locaties waar wij naar een overnamekandidaat zoeken. Daarnaast is er de mogelijkheid om je als bestaande ondernemer met je bedrijf bij ons aan te sluiten en zo de kracht van ons netwerk te gebruiken. Zo zijn er ondernemers die een steuntje in de rug nodig hebben om verder te kunnen groeien. Ze zijn ondernemend en hardwerkend, maar komen er simpelweg niet aan toe om hun bedrijf te ontwikkelen. Daar zit die waarde van een franchise-organisatie: je krijgt de tools en middelen om je bedrijf te laten groeien. Over marketingcampagnes hoef je je als ondernemer bijvoorbeeld niet druk te maken. Daar zorgen wij voor. Bijvoorbeeld zoals nu, met onze campagne “Komt goed!?”. Wij hebben een video en radiocommercial ontwikkeld die we landelijk verspreiden, en zetten sterk in op verschillende online media. Daarnaast stellen we als hoofdkantoor ook middelen beschikbaar die een ondernemer lokaal kan inzetten. Bijvoorbeeld posters en e-mailings. Maar onderschat ook niet de kracht van het netwerk als gesprekspartner. Tijdens events en bijeenkomsten, maar ook telefonisch, kun je met collega’s van gedachten wisselen. Die sparringpartner hebben veel ondernemers nu niet.’

Uiting van de landelijke publiciteitscampagne “Komt Goed!?, die Multicopy dit najaar voert

Multicopy komt in 2022 uit boven het omzetniveau van voor de coronacrisis, met duidelijk hogere winstmarges dan gebruikelijk in de printsector. Is er nog een succesfactor onbenoemd gebleven?

‘De mensen. In de afgelopen vijftig jaar waren én zijn het altijd de mensen die mee veranderen, die zich aanpassen. Daar ligt onze kracht. Daarom vinden we het belangrijk om de mensen binnen onze organisatie te blijven motiveren en om hun kennis te vergroten. Hier hebben we verschillende programma’s op ontwikkeld. iLearn, ons online leersysteem, speelt hierbij een belangrijke rol. Iedereen heeft hiervoor een eigen inlog en kan op eigen initiatief de aangeboden trainingen volgen, maar daarnaast kan een ondernemer ook per medewerker aangeven welke trainingen er (in elk geval) gevolgd moeten worden. Bottom-line geldt ook hier weer dat Multicopy waarde toevoegt aan de gemeenschap van haar franchisenemers. Door de kracht van ons netwerk doen wij iets wat veel van onze concurrenten niet kunnen doen.’

Multicopy sinds 2021 onderdeel van MBE Worldwide

Multicopy The Communication Company is communicatiepartner van met name het midden- en kleinbedrijf. De diensten lopen uiteen van print- en drukwerk tot binnen- en buitenreclame, en van creatie en advies tot online communicatie. De franchiseorganisatie telt bijna vijftig vestigingen, verspreid door heel Nederland. Het hoofdkantoor is gevestigd in Almere.
In maart 2021 verkocht Franchise Services Inc. (FSI) Multicopy aan MBE Worldwide. “Mail Boxes Etc” ontstond in 1980 in San Diego en is van oudsher gespecialiseerd in fulfilment en logistiek. Via internationale overnames heeft het bedrijf haar dienstverlening de laatste jaren uitgebreid met print en marketing. Zo werd in 2018 Alpha Graphics overgenomen, met 260 vestigingen in de Verenigde Staten de grotere broer van Multicopy. Alle dienstverlening van MBE Worldwide vindt plaats in franchiseverband: een netwerk van meer dan 3.000 vestigingen in 54 landen, die zich richten op kleine tot middelgrote organisaties. MBE Worldwide wordt aangestuurd vanuit Milaan. De jaaromzet ligt boven één miljard euro. Een derde deel hiervan vloeit voort uit diensten op het gebied van print en marketing. Eind 2021 nam MBE Worldwide ook PrestaShop over, in Europa een leidend e-commerceplatform voor kleine tot middelgrote bedrijven.


Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Multicopy en verscheen eerder in PRINTmatters 7 van 2022. Dit magazine ook ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nazending.