Abonneren  Inloggen

Helloprint prikkelt grootbestellers na lancering HelloprintAPI

13 oktober 2022

Helloprint heeft deze zomer HelloprintAPI gelanceerd. Dankzij deze automatisering en vereenvoudiging van het bestelproces is de online drukker een interessante optie geworden voor bedrijven die frequent en grootschalig printproducten bestellen. Ook kunnen deze grootbestellers dankzij de API-koppeling zelf het enorme print-assortiment van Helloprint ontsluiten en vanuit hun eigen merkidentiteit aanbieden. ‘In 2023 verwachten wij door deze innovatie 15 tot 25% extra ordergroei’, zo meldt Chief Innovation Officer Michael Heerkens.

Het Rotterdamse Helloprint is in het grootste deel van Europa actief, en werkt samen met honderden drukkers en vervoerders. De missie van Helloprint was altijd al om het online bestellen van drukwerk eenvoudiger te maken. Tot voor kort verliep elke bestelling via een online bestelomgeving: iemand zoekt online een product uit de database met 10.000 producten, maakt zijn selectie, voegt hem toe aan het winkelmandje en uploadt zijn bestelling. Met deze webshop (in allerlei landenversies) richt de online drukker zich vooral op consumenten die een paar keer per jaar bestellen, en op grafische resellers die - via het platform Helloprint Connect - gemiddeld enkele keren per week een bestelling doen, bijvoorbeeld kleinere design- en marketingbureaus.

Een grote extra doelgroep

Met het nieuwe API-model richt Helloprint zich na anderhalf jaar technische voorbereiding nu ook op grootbestellers van printproducten. Michael Heerkens geeft tekst en uitleg: ‘Via HelloprintAPI* kunnen wij nu ook klanten bedienen die gemiddeld tientallen orders per dag plaatsen. Een grote Europese klant is bijvoorbeeld Canva, ‘s werelds grootste online design en publicatieplatform. Bij dergelijke partijen praat je over een directe API-integratie, waarbij het IT-team van de klant een koppeling maakt met ons systeem. Door die koppeling ontsluiten zij ons volledige assortiment: een database met tienduizend printproducten, variërend van traditioneel drukwerk tot sign en large format print. In het gehele bestelproces komt er nu geen handje meer aan te pas. Klanten sturen orders vanuit hun eigen systemen naar ons toe. Wij verwerken die orders automatisch en laten de uiteindelijke printproducten anoniem naar de klant sturen, in het geval van Canva zelfs in Canva-dozen. Door deze werkwijze via HelloprintAPI zijn wij in staat om heel veel orders per dag uiterst efficiënt te verwerken.’

Naar minder transport en meer duurzaamheid

Maar ook duurzaamheid en geografisch bereik zijn redenen voor grote partijen om te werken met HelloprintAPI, zo vervolgt Heerkens: ‘Wij hebben het grootste assortiment ter wereld en hebben het grootste netwerk van producerende partijen en vervoerders in Europa. Veel grootbestellers van print hebben meerdere Europese vestigingen. Zij beleggen vaak per vestiging of per land hun printinkopen bij een andere partij. Veel partijen zoeken momenteel met ons contact, vanwege de nieuwe mogelijkheid om met één partner een groot gedeelte van hun Europese printbestedingen te kunnen automatiseren en centraliseren, en daarbij rekening te houden met zoveel mogelijk lokale productie. Door ons netwerk van honderden Europese drukkers en vervoerders kunnen wij de productie dichtbij het afzetgebied van de klant laten plaatsvinden. Daarmee besparen wij voor hen op transportkosten en CO2-impact.’

Helloprint werkt aan diverse integraties in SaaS-platformen die bijvoorbeeld brandmanagement faciliteren.

Ook veel mogelijkheden tot indirecte verkoop

In het geval van HelloprintAPI zijn er meerdere manieren om klanten te werven, zo voegt Heerkens toe. Zo werkt Helloprint momenteel aan diverse integraties in SaaS-platformen die bijvoorbeeld brand management faciliteren; partijen waar de gebruiker zijn merk kan beheren, onder meer door merkuitingen te standaardiseren. Zo kunnen mensen die daar weer van gebruik maken eenvoudig producten als flyers of posters vormgeven, en vervolgens online bestellen. Heerkens: ‘Als Helloprint zit je door de integratie met zo’n SaaS-platform niet direct bij je eindklant, maar wel bij de plek die eindklanten gebruiken om uiteindelijk printproducten bij je te bestellen. Een voorbeeld van een concrete, directe API-integratie van Helloprint met zo’n SaaS-partij, die in het vierde kwartaal tot stand komt, is Marvia, Europa’s grootste online platform voor brand management.”

Wordpress / WooCommerce plugin op HelloprintAPI: nieuwe kansen voor drukkers

Goed nieuws is er ook te melden voor een andere doelgroep dan de grootbestellers, namelijk de drukkers zelf, de wat grotere marketingbureaus en andere mkb-bedrijven met een behoorlijk klantenbestand op printgebied. Zij maken vaak gebruik van WooCommerce, de e-commerce plugin voor WordPress. Anderen werken nog helemaal niet met een online besteloplossing, maar beseffen terdege dat het fenomeen “Online Print’’ alleen maar groter wordt. Heerkens: ‘Voor WooCommerce-gebruikers hebben wij een Wordpress / WooCommerce plugin op diezelfde Helloprint API-laag ontwikkeld. Door die plugin kunnen dergelijke mkb-bedrijven via één klik het enorme print-assortiment van Helloprint toevoegen aan hun WooCommerce-omgeving. Daarnaast kunnen bedrijven dankzij deze plugin hun activiteiten geografisch uitbreiden, of verzekerd zijn van back-up voor een falende drukpers, want ze hebben dan automatisch aansluiting op ons grote, Europese netwerk van grafische partners.’

Kortom: HelloprintAPI biedt allerlei nieuwe groeimogelijkheden voor Helloprint en haar partners. Heerkens meldde desgevraagd dat hij voor 2023 al 15 tot 25% extra ordergroei voor Helloprint verwacht, als gevolg van deze innovatie.

*API staat voor Application Programming Interface: een software-interface dat de communicatie tussen twee applicaties mogelijk maakt. In het geval van HelloprintAPI: wanneer een klant een printorder heeft aangemaakt in zijn eigen systeem, vindt er uitwisseling van informatie plaats die herkenbaar is voor zowel het systeem van de klant als het systeem van Helloprint. Gevolg: de printorder kan volledig geautomatiseerd bij Helloprint worden geplaatst en verwerkt.


Dit artikel wordt je aangeboden door Helloprint. Het verscheen eerder in PRINTmatters 6 van 2022. Het magazine ook ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nalevering!