Abonneren  Inloggen

Column: Jong talent

28 september 2022

In PRINTmatters lezen we regelmatig dat grafische bedrijven jong talent zoeken. Het is ieders plicht om hieraan mee te werken. Ik greep mijn kans toen mijn zestienjarige zoon zich bij mij meldde met de vraag of ik een stageweek voor hem kon regelen. Ter informatie vertel ik hier dat hij als rechtgeaarde puber alles verafschuwt wat zijn vader boeit. Klassieke muziek, treintjes kijken en de grafische industrie. ‘Allemaal verschrikkelijk ouderwets,’ aldus mijn oogappel. Maar ja, nood breekt wet. Mijn voorstel om via mijn grafische contacten een stageweekje te regelen werd gretig geaccepteerd.

Een kort telefoontje naar de altijd vriendelijke Izo Hoytink van Probook In Utrecht was voldoende. Het kandidaatje mocht zich aanmelden. Wie schetst mijn verbazing als ik vervolgens in de sollicitatiemail dit lees: ‘Van mijn vader heb ik enthousiaste verhalen gehoord over de drukkerij/print wereld. Daardoor ben ik nieuwsgierig geworden of deze richting voor mij geschikt is. Ik zou graag binnen uw bedrijf stage willen lopen om zo een beeld te vormen voor een vervolgopleiding.’ Als trotse vader kan ik het marketingtalent van mijn nageslacht niet ontkennen. Het sollicitatiegesprek was een succes.

‘Trotse vader’

De stageweek bij Probook, onder één dak gevestigd bij drukkerij Libertas, bleek boeiender dan verwacht. Mijn junior graficus kwam tijdens zijn stageweek thuis met enthousiaste verhalen over printers die wel 7000 afdrukken per uur produceerden. Ook leerde ik over grafische procesorganisatie. Zo weet ik inmiddels dat drukproeven eerst akkoord moeten zijn, voordat printers aangezet worden. En dat de dag in de drukkerij wordt afgesloten, nadat het postbedrijf de internetzendingen opgehaald heeft.

De hamvraag die u als lezer nu bezighoudt is natuurlijk of we er nu een jong talent voor de grafische industrie bij hebben? Hierover is tot mijn spijt nog geen uitsluitsel te geven, maar de kans is wel groter geworden. Onverwacht bleek het leukste van de stage het aanschuiven bij een ontwerpster die op haar computer marketingdrukwerk voor een bekend merk maakte. Zoiets leek mijn zoon wel wat. Dankzij het hartelijke welkom van alle medewerkers bij Probook en Drukkerij Libertas is er één potentieel jong talent voor de grafische industrie bijgekomen. Wie weet gaat mijn stamhouder, net als ik ooit deed, naar het Grafisch Lyceum. Dat moet hij zelf bepalen, hij kan altijd nog columnist worden.


Richard van Hoorn is onderzoeker, adviseur en freelance data-analist. Hij is ook oprichter van DrukwerkMaatwerk. Deze column verscheen eerder in het magazine van PRINTmatters.