Abonneren  Inloggen

Google kondigt digitale buitenreclame aan

29 augustus 2022

Google heeft aangekondigd ook digitale buitenreclame aan te gaan bieden via het advertentieplatform Google Ads. Op die manier wil het bedrijf de wereld van online en offline adverteren meer met elkaar in verbinding brengen.

Consumenten verplaatsen zich continu. In de aankondiging legde Google uit hoe digitale technologie en traditionele buitenreclame elkaar kunnen versterken. Doordat de consument op meerdere plekken wordt bereikt, is de kans groter dat je als merk op het beslissende moment zichtbaar bent. Google heeft het daarbij over advertenties op stadions, luchthavens, bushaltes, winkelcentra, liften, taxi's en meer.

Schattingen van bereik

Google geeft aan dat de digitale out-of-home campagnes straks realtime kunnen worden geactiveerd, gepauzeerd en geoptimaliseerd. In tegenstelling tot online campagnes is het aantal vertoningen gebaseerd op schattingen van het aantal kijkers voor elke advertentie.

Beperkte segmentatie

Volgens Geerten Schollaart, mede-eigenaar van SEO bureau upMention, klinkt het wellicht aantrekkelijker dan het is. ‘Wij geloven zeker in buitenreclame en zetten het regelmatig in, maar voor een gemiddelde ondernemer zijn er voorlopig nog te weinig knoppen om aan te draaien. Buitenreclame is op basis van een locatie, terwijl er online heel specifiek gesegmenteerd kan worden op bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en persoonlijke voorkeuren’.

Ook in Nederland

Een aantal aanbieders van buitenreclame hebben zich reeds gecommitteerd aan een samenwerking met Google, zo meldt Schollaart. Het betreft ClearChannel, Intersection, JCDecaux, Lamar en Ströer. Clear Channel heeft in Nederland ruim 16.000 objecten in meer dan 300 gemeentes en JCDecaux biedt in ons land buitenreclame aan in 40 steden, met focus op de Randstad.

Vooral voor internationale merken

Het inkopen en automatiseren van out-of-home campagnes is volgens Google in eerste instantie vooral bedoeld voor merken die internationaal opereren. Het geeft deze merken de kans om straks ook met buitenreclame een wereldwijd publiek te bereiken met één enkele tool.