Abonneren  Inloggen

Toekomst met twintigers bij Buro Toob

14 april 2022

Toob Alers (61) durft over zijn eigen houdbaarheidsdatum te praten en doet daar wat mee. Twintigers vormen nu de weg naar de toekomst voor zijn “Buro Toob” in Alphen aan den Rijn. De ondernemer had ooit persen en printers, maar gooide 15 jaar terug het roer om van kopiëren naar adviseren. Met zijn jonge digital native-team voorziet hij retailers van design en communicatie. Kan zo’n jonge club zelfstandig opereren? En wat klopt er van het stigma dat dit een veeleisende generatie is, alleen maar uit op vrijheden?

Personeel. Moeilijk te krijgen en een laptop vol eisen. Wij schrijven er regelmatig over en besteden er op de komende Vakdag Print & Sign op 24 mei ook weer aandacht aan. De jonge werkers, generatie Y en Z, worden vaak gezien als mensen die geen vuile handen willen en veeleisend zijn. ‘Ze’ willen maximaal vier dagen in loondienst en de rest van de tijd een eigen zaak opzetten. Ook moeten die jonge mensen zomaar 3 maanden op reis kunnen en zelf plaats en tijd van de werkzaamheden mogen bepalen. Jonge mensen. Je weet wel, het soort met het grote eisenpakket waar zo’n schreeuwende behoefte aan is. Begin dit jaar kreeg PRINTmatters van Toob de gelegenheid om in gesprek te gaan met een aantal van zijn 11 medewerkers uit die generatie Y en Z. Die twintigers vormen nu de weg naar de toekomst, want zoals Toob zelf zegt: ‘Wat is de houdbaarheidsdatum van Toob Alers?’

Influencer

Grappig; dit interview, deze praktijksituatie, leert dat Alers’ generaties Y en Z er compleet anders in zitten. Gewoon vol gas aan de slag, 5 dagen per week -op 1 na-. Er wordt zelfs een beetje schamper gedaan over de verhalen van allemaal een eigen zaak en rijk worden als influencer. Blijkbaar staan deze digital natives met beide benen op de grond. Door de open en bijna kwetsbare opstelling van Toob naar zijn mensen lijken de uitspraken tijdens het gesprek oprecht. We spreken met Toob -generatie X- en 5 van zijn mensen. Vormgever Bram (25), vormgever Dana (25) en campagne en accountmanager Julia (26) die communicatie studeerde, behoren tot de generatie Y, ofwel millennials – geboren tussen 1985 en 2000-. De 2 stagiaires Loïs (19) van het grafisch lyceum en Roza (20) hbo communicatie zijn van de generatie Z -geboren tussen 2000 en nu-. Ja, er werken ook een paar mensen van eind dertig en in de veertig.

Er werken opvallend veel twintigers bij het communicatiebureau van Toob Alers. V.l.n.r.: Roza, Dana, Toob, Loïs, Julia en Bram.

Retail

Reclame- en mediabureau Buro Toob richt zich op het helpen en adviseren van retail-ondernemers bij de ontwikkeling en het actualiseren van huisstijlen en communicatie-uitingen. Dat gebeurt 360° van belettering van auto’s tot het stempeltje voor de spaarkaart bij de kapper en digitaal van website tot service voor social media kanalen. De ondernemer had ooit persen en printers, maar gooide 15 jaar terug al het roer om van kopiëren naar adviseren. Vanuit die historie en zijn kennis van het grafische is hij naast zijn tijdrovende ondernemerschap ook voorzitter van de vkgo, branchevereniging voor kleine grafische bedrijven (zie kader). ‘Zo’n 25% van onze omzet is nog print. De rest bestaat uit zaken als uren, design, media-inkoop, socials in inkoop van sign, waaronder digital display ADS.’ Die uitspraak duidt de verandering van de dienstverlening van zijn onderneming. ‘Dat sluit aan bij de wens van onder andere onze retailklanten,’ zegt account- en campagnemanager Julia.

Jong team

Toob zet stevig in op de benodigde verjonging. Het team met vormgevers en communicatiespecialisten wordt binnenkort nog uitgebreid met een ‘contentcreator’. ‘Ook weer een jong iemand.’ Hij snapt als geen ander dat je zo’n jong team nodig hebt om voor de klanten de communicatie aan te laten sluiten bij alle actuele communicatie kanalen. Natuurlijk speelt drukwerk een rol en uiteraard hebben retailers signing nodig voor hun pand en wagenpark. Maar een flink deel van de omzet komt nu ook uit alle services op digitaal gebied, van websites tot uitingen op TikTok. De ondernemer ziet en accepteert de verschillen. Tegen de verslaggever -generatie X-: ‘Wij zijn echt old school. Ontbijten deed jij toch ook altijd thuis? Dat doen ze achter hun bureau.’ Op de opmerking dat ze dan wel vroeg zullen beginnen: ‘eigenlijk half negen, maar net zo makkelijk later hoor.’ Tegelijk ziet hij het enthousiasme en de passie van zijn mensen. ‘Ze houden het zelf in de gaten. Dan gaan ze gewoon later weg. Daarom durf ik het wat los te laten. Tot voor kort ging ik altijd mee naar klanten, zeker nieuwe relaties. Nu durf ik de teams zelfstandig de zaken te laten oppakken.’

TikTok

Julia over de aanpak: ‘Het begint vaak met de vraag om een nieuw logo of campagne, maar je komt al snel op een gesprek over positionering. Daaruit volgt meer.’ Dana: ‘Laatst bij een opticien begon het met het vertalen van wensen naar een grafisch creatief visueel proces. Daaruit volgde de doorvoering naar brillenkokers en doekjes de totale marketing communicatie van deze klant. Bij de ontwikkeling denk je wel verder over communicatie, zoals toepassing voor TikTok.’ Bram, die tijdens zijn tweede jaar aan het grafisch lyceum nog een Kalenderwedstrijd won: ‘We zijn een internetgeneratie, maar doordat we de opleiding tot vormgever bij het grafisch lyceum volgden, werkten we met print en hebben daar gevoel bij.’ Dana: ‘Toch weten we er niet heel veel van. Daar hebben we Toob voor. De nieuwe generatie maakt dankbaar gebruik van de online services van met name internetdrukkers. Julia: ‘Offertes aanvragen is eenvoudig en als de opdracht doorgaat staat de order er al in en hoef je alleen het bestand te uploaden en binnen een paar dagen heb je het druk- of printwerk in huis.’

Toob Alers ‘Blijft leuk, een “mini me”. De mini “print legend” werd al weer 5 jaar terug geprint in 3D.’

Print legend

Daar tegenover leunt de directeur op de kennis en het werk van de digital natives: ‘Als we socials doen voor een klant moet het een fleeky feed zijn, ja toch Bram?’ Op de vraag of zulke jonge mensen aansluiting vinden bij de klanten zegt Julia: ‘Klanten vinden het juist fijn als er jonge mensen bij zijn, want ook zij begrijpen dat twintigers meer inzicht hebben in social media dan veertigers. Natuurlijk is het fijn als er ook een meer ervaren persoon bij zit.’ Op de vraag welke rol Toob de komende 3 jaren zal vervullen, naast de algemene leiding, krijgt hij de nodige complimenten en zegt Dana: ‘Ten eerste is hij onze print legend. Op dat gebied weet hij alles en kunnen we veel van hem leren.’ Bram: ‘Hij is nog noodzakelijk vanwege die enorme bak zakelijke ervaring. Wij hebben die kennis nog niet.’ Julia: ‘Toob heeft een enorm netwerk plus die kennis en ervaring. Voor ik ergens heen ga, overleg ik met Toob over de manier waarop ik zaken zal aanvliegen.’

4 dagen werken?

Toob weet dat zijn bedrijf toekomst heeft, juist dankzij die twintigers. Maar net als altijd in het leven, zijn er geen zekerheden. ‘Vergis je niet. Als ze goed zijn, worden die krachten zo weer weggekaapt.’ Op de vraag of het voorzichtig loslaten hem moeilijk of makkelijk valt, zegt de ondernemer: ‘Soms is het lastig om het over te geven. Ik kan wel meegaan naar nieuwe klanten, maar ze kunnen het nu zelf en dat is goed.’ De verslaggever peilt hoe deze Y- en Z-ers in de wedstrijd zitten. Op de vraag of ze hier allemaal 4 dagen willen werken en daarnaast een eigen zaak willen opzetten zegt vormgever Dana dat zij eigenlijk de enige is die er 4 dagen werkt. Julia: ‘Ik vind het niet erg om 5 dagen te werken. Alleen dat hele vaste stramien moet je wat los kunnen laten. Ik heb soms in de avond zin om nog even iets af te maken. Dan zou je eigenlijk ook wat later kunnen beginnen.’

Met je handen werken?

Hoe zit dat met de afkeer van met je handen werken? Dana: ‘Ik mis het soms juist om wat met mijn handen te doen. Je zit de hele dag achter je computer. Af en toe zou ik wel 1 dag in de week post willen bezorgen. Ik denk dat er niet veel mensen zijn die de hele week het zelfde werk aan een machine willen doen, omdat je dan weinig zicht hebt om er iets meer uit te halen of te kunnen doorgroeien.’ Julia: ‘Ik heb het idee dat het bij veel jonge mensen niet bekend is dat het wél leuk kan zijn. Daar kunnen ondernemers ook wat aan doen. Ik ken wel mensen die als zzp-er 4 dagen per week voor een bedrijf werken en dan er voor kiezen om 1 dag in de week te werken als hovenier. Gewoon lekker bezig.’ Roza: ‘Ik zit op het HBO en ik denk dat het niet iets is waar je als student naartoe werkt. Mijn generatie wil verder, het kan gekker, het kan groter, een grote baan.’ Bram: ‘Tegenwoordig wil iedereen zijn eigen bedrijf hebben en steeds meer geld verdienen. Ik denk dat er minder mensen met hun handen willen werken, omdat dat relatief minder oplevert.’ Dana: MBO-studenten worden zeldzamer, omdat ze toch door willen naar HBO vanwege het salaris na zo’n opleiding.’ Roza: ‘Veel ouders stimuleren hun kinderen om een hogere opleiding te volgen, om een positie te verkrijgen met meer kans op een beter salaris.’ Toob: ‘OK, nou krijgen de ouders de schuld.’ Dana: ‘Ik denk dat dat niet zo is. Volgens mij heeft social media een mega invloed. Je ziet niet alleen je eigen omgeving, maar ook alle influencers die bakken met geld verdienen. Daar vergelijk je je mee.’

Er tussenuit om te reizen?

En hoe zit dat met er zo maar tussenuit gaan om te reizen? Jaartje reizen? Dana: ‘Hoeft niet hoor.’ Roza: ‘Ik zou wel in het buitenland willen kunnen werken. Dat je niet vast zit aan het kantoor.’ Julia ‘Die vraag hoor je vaak opkomen als mensen een examen hebben gedaan. Ga je reizen?’ Thuiswerken staat niet hoog op het verlanglijstje. Dana: ‘In dit vak spar je veel. Creativiteit is gebaat bij bij elkaar zijn. Ik kan deels thuiswerken. maar zou niet alleen maar thuis willen werken.’ Bram: ‘Je wil wel mensen om je heen. Het sociale is belangrijk.’ Toob: ‘Ik vond het lastig, maar ik heb gezien dat het voor bepaalde klussen prima werkt. Maar hier met elkaar samenwerken is belangrijk. Het gaat bij ons om creativiteit. We zitten hier geen verzekeringspolissen op te maken.’ Nog een slotvraag aan Toob: ‘Ze lijken er klaar voor Toob. Wat is de echte houdbaarheidsdatum van Toob Alers?’ ‘Je moet werken aan de toekomst. Dat doen we met zijn allen en moet binnenkort vorm gaan krijgen.’

Lees meer uitgebreide interviews

Dit artikel komt uit ons vakblad. Meer van dit soort interviews lezen? Neem dan een proefabonnement. Drie nummers voor maar 15 euro.

Neem een proefabonnement

Beeld: Fotografie Lavinia