Abonneren  Inloggen

Heidelberg 4.0: digitaal als heilige graal

22 oktober 2018

Door dalende oplages hebben persenbouwers de afgelopen jaren in zwaar weer gezeten. Heidelberg, een van de grootste en bekendste onder hen, weet na een moeilijke periode weer de weg naar boven te vinden. De sleutels tot succes zijn digitale transformatie, technologisch leiderschap en operational excellence.

‘Een jaarlijkse groei van zes procent is redelijk voor een bedrijf, acht procent is goed en tien procent is excellent. Wij gaan voor die laatste’, zegt Rainer Hundsdörfer. Sinds november 2016 is hij CEO en geeft hij leiding aan 11.000 medewerkers. Er zijn drie speerpunten waar Heidelberg zich op richt, vertelt hij: operational excellence, technologisch leiderschap en digitale transformatie. Voor dit laatste doel heeft het bedrijf zelfs een CDO aangenomen, oftewel een Chief Digital Officer. Het betreft Ulrich Hermann, die rond dezelfde periode als Hundsdörfer het managementteam heeft versterkt en die Heidelberg het digitale tijdperk in moet leiden. Een tijdperk waar de industrie bezig is met de vierde - op data gebaseerde - industriële resolutie: Industry 4.0.
De lat ligt hoog. In 2017 verkocht het bedrijf voor 2,5 miljard euro aan machines, verbruiksartikelen en diensten. In 2022 moet die omzet naar 3 miljard euro zijn getild. Daarbij moet de nettowinst in diezelfde periode stijgen van 36 - naar meer dan 100 miljoen euro.

Via machinedata naar tijdige toelevering van consumables
Het probleem in de huidige grafische markt is dat de groei in nieuwe drukpersen marginaal is, doordat drukkerijen bestaande machineparken steeds beter benutten en machines lang meegaan. Toch voorspelt onderzoeksbureau Pira voor het wereldwijde Print Production Volume de komende drie jaar een groei van 10 miljard euro; van 417 miljard euro in 2019 naar 427 miljard euro in 2022. Dat betekent dat de output nog steeds stijgt en er meer inkten, vernissen, coatings en drukplaten nodig zijn. Heidelberg riep voor dergelijke verbruiksartikelen - doorgaans consumables genoemd - goederen in 2008 het merk Saphira in het leven. Met 450 miljoen euro omzet is Heidelberg hiermee inmiddels één van de grootste marktspelers. Om deze tak verder te doen groeien, heeft het bedrijf al enige tijd terug een eShop opgezet. Het probleem is dat grote drukkers liever direct inkopen bij de inktfabrikanten. Als antwoord hierop wil Heidelberg extra service bieden door uit de data van de drukpersen automatisch bestellingen te genereren, zodat de drukker wordt ontlast. ‘Alleen als je toegevoegde waarde biedt, ben je interessant voor de grote drukkers’, meent Hundsdörfer. ‘Bedrijven die bij ons een abonnement nemen, zijn gegarandeerd van tijdige levering van hun consumables. Dankzij de big data die uit de machines komt en onze knowhow, weten wij exact wat er nodig is.’



Technologisch leiderschap
Tijdens Drupa 2016 introduceerde Heidelberg diverse nieuwe technologieën voor de markt van industriële verpakkingen. Bijvoorbeeld de digitale drukpers Primefire 106 en de Push-to-Stop-technologie, die de drukpers volledig automatiseert. Hiermee is de tijd dat de drukker de inkt in de bakken giet en uitsmeert over de drukrollen voorbij. Push-to-Stop resulteert in een zeer hoge efficiency. Inmiddels zijn meer dan vierhonderd machines hiermee uitgerust. Andere digitale printtechnieken van Heidelberg zijn de Labelfire voor de etikettenmarkt en de Omnifire voor het maken van 3D-modelen. Voor de komende vijf jaar moet dit nieuwe digitale print portfolio 200 miljoen euro extra omzet genereren.

Betalen per print
Met ruim 10.000 persen en 15.000 Prinect workflowmodules in de markt verzamelt Heidelberg een enorme hoeveelheid data, die zij vervolgens analyseert en gebruikt om voorspellingen te doen over onderhoud, efficiency en verbruiksartikelen. Deze Big Data staat ook aan de basis van het nieuw pay per print-concept. Hundsdörfer: ‘De klant hoeft bij pay per print geen grote investering te doen voor een nieuwe machine. Wij verzorgen alles. Voor één vaste prijs krijgt de klant voor vijf jaar lang de drukpers, service en consumables. Daarbij hebben wij alle belang dat onze verhuurde machine goed functioneert, want als die het slecht doet, hebben wij er zelf direct nadeel van. Het nieuwe concept ontzorgt de drukker. Die kan zich volledig focussen op zijn klanten. Hier is echt sprake van een win-win situatie.’
Heidelberg heeft inmiddels tien klanten die volgens het nieuwe concept werken. Het bedrijf verwacht dat dit aantal eind 2019 is gestegen naar omstreeks dertig. De persenbouwer stelt wel eisen aan de gebruikers, waaronder een bepaalde minimale jaaromzet. Uiteindelijk moet dit concept Heidelberg in vijf jaar tijd een groei van 250 miljoen euro opleveren.

Verhuizing
Het derde speerpunt is Operational Excellence. Hieronder verstaat het bedrijf de optimalisatie van de productie en de stroomlijning van de organisatie. Het hoofdkantoor in de plaats Heidelberg wordt verplaatst naar de fabriek in Wiesloch-Walldorf, zo’n vijftien kilometer verderop. ‘De R&D komt nu bij de fabriek en we starten met een high-tech campus. Wij turnen Wiesloch om naar een productiegebied voor innovatieve start-ups’, zo besluit Hundsdörfer. Deze efficiencyslag moet het bedrijf in vijf jaar tijd nog eens vijftig miljoen euro opleveren.


De digitale Primefire 106-pers heeft bij een resolutie van 1.200 dpi een printsnelheid van 2.500 vellen per uur. De pers kan naar een snelheid van 4.000 vellen per uur, maar dan daalt de resolutie naar 900 dpi. 

Verpakkingsindustrie bij Heidelberg op bezoek
Om haar aanbod richting de verpakkingsindustrie extra onder de aandacht te brengen organiseerde Heidelberg in mei 2018 een verpakkingsdag. Ruim 400 drukkers van over de hele wereld waren aanwezig. Het was tegelijk de première voor de digitale drukpers Primefire 106 in het Print Media Center Packaging in Wiesloch-Walldorf. Deze digitale pers sluit naadloos aan op de Speedmaster XL 106 offsetpers, die ernaast stond opgesteld. 
Tijdens een rondleiding langs de drukpersen en de vouw- plakmachines konden de bezoekers aan de hand van twee identieke vouwkartonnage runs zien dat de twee persen elkaar goed aanvullen. Drukkers kunnen hiermee hun klanten nu voorzien van zowel grote als kleine - eventueel gepersonaliseerde - runs. Een van de eerste drukkers die een Primefire heeft aangeschaft, is Colordruck Baiersbronn. Met haar nieuwe Packaging Digital-divisie biedt het bedrijf via haar online shop www.designyourpackaging.de gepersonaliseerde en klantspecifieke verpakkingen aan.