Abonneren  Inloggen

Internetdrukker Simian groeit door twintig miljoen euro-grens

3 september 2018

Directeur/eigenaar Wouter Haan van Simian ziet zijn business via de internetsites Reclameland, Drukland.nl en Flyerzone alleen maar doorgroeien, ook in het buitenland. Een derde HP Indigo 7500 werd medio 2017 aan de digitale productie toegevoegd, terwijl de in 2016 geplaatste achtkleuren Komori ook al tot de nok toe gevuld was.

Medio 2017 bezocht het toenmalige Graficus Wouter Haan in de productielocatie van Simian in het Groningse Westerbroek. Een jaar daarvoor verhuisde de internetdrukker vanuit Roden naar het enorme nieuwe pand met een vloeroppervlak van zo’n 7.000 m2. Simian investeerde vijf miljoen euro in het pand en nieuwe machines. ‘Daar plukken we nu de vruchten van,’ meldde de opgewekte ondernemer. De internetdrukker genereerde via de sites Reclameland, Drukland.nl en Flyerzone ruim twintig miljoen euro omzet.

Dertig procent groei
‘Nog steeds breiden we uit. Zo zijn we nu op zoek naar tien nieuwe collega’s,’ zegt Haan. ‘We groeien keihard door. Dit eerste kwartaal draaiden we ruim dertig procent meer dan het eerste kwartaal in 2016.’ Haan heeft ongeveer veertig man werken op kantoor en meer dan zestig in de productie. Het blijft fascinerend hoe de in 2006 gestarte onderneming inmiddels een klantenbestand heeft van 270.000 particulieren, organisaties en bedrijven en maar door blijft groeien. ‘Schitterend om te zien hoe er dagelijks honderden nieuwe klanten bijkomen.’

Sign en offset
Bij een rondgang over de productievloer komen we eerst bij de grootformaatafdeling. Op een Océ Arizona worden dibond-, forex- en kanaalplaten geprint, waarna een Zünd ze snijdt. Daarnaast worden T-shirts bedrukt en spandoeken afgewerkt met zomen en ringen. In een aparte ruimte staat een peloton rollenprinters. Haan: ‘Deze 64 inch brede Mutoh ValueJet-printers draaien 24 uur per dag. Tot 22.00 uur is er iemand aanwezig en daarna draaien de machines zelfstandig door tot de rol op is.’
We lopen door naar de offsetafdeling, waar de Komori 70x100 Lithrone G840P H-UV staat. ‘Deze pers staat 24 uur per dag te draaien met combinatieorders. Zo zien we nu bijvoorbeeld een sterke toename in magazines voor verenigingen. Die groei maakt dat ik continu bezig ben met het verbeteren en uitbreiden van ons machinepark en personeel.’

HP Indigo
Uitbreiding bij de digitale productie is net achter de rug met een derde HP Indigo 7500, die tot papierformaat 330x482 mm aankan. ‘Ook die draait 24 uur per dag. Dit zijn zeer betrouwbare machines. Wat eraf komt, is meteen droog en gaat direct naar de afwerking. Ideaal voor korte levertijden. We draaien veel visitekaartjes, folders, brochures en boeken op onze Indigo’s. Als je continu een maximale bezetting hebt van je productiemiddelen en tegelijk de groei ziet, dan weet je dat er maar iets hoeft te gebeuren waardoor de boel spaak kan lopen. Vandaar dat we er een derde bij hebben geplaatst.’ De opstelling is bijzonder. Haan: ‘We hebben wel voldoende ruimte voor drie Indigo’s naast elkaar, maar kwamen tot de conclusie dat een u-opstelling ervoor zorgt dat de Indigo-operator, die de drie machines in zijn eentje bedient, een beter overzicht heeft en minder heen en weer hoeft te lopen.’

Bij Simian staan de HP Indigo 7500 persen in een voor de operator efficiënte u-opstelling

Afstemming tussen machineleveranciers
Haan toont zich verheugd over de manier waarop HP met hem samenwerkt in zo’n proces. ‘Wat mij aanspreekt, is dat HP ook met leveranciers van nabewerkingsapparatuur contact heeft om zaken te optimaliseren. Zo weet ik dat men met Horizon contact heeft om de machines met elkaar te laten communiceren over bijvoorbeeld de positie van beeld op het vel.’ Die alsmaar verder ontwikkelende afstemming van apparatuur is ook voor Simian van belang, omdat ook de afwerking, zoals vouwen, hechten, stansen en lijmen, in eigen huis gebeurt. Bij de afdeling nabewerking, die je eigenlijk wel het ‘Horizonplein’ mag noemen, vat Haan de productie even samen. ‘Wij maken hier een divers pakket aan drukwerk, waaronder flyers, enveloppen, offertemappen, bierviltjes, boeken, spandoeken, canvas en kleding: ruim duizend opdrachten per dag.’

Echte internetdrukker
De vraag die zich bij zo’n succesverhaal opdringt, is natuurlijk wat Simian nu van de heftige (internationale) concurrentie onderscheidt?  ‘Een belangrijk verschil in Nederland is dat wij de enige echte internetdrukker zijn,’ zegt Haan (zie foto). ‘Wij drukken alles zelf, zijn geen reseller en hebben websites waar klanten makkelijk en snel drukwerk kunnen bestellen. Dat zorgt dat je alles zelf onder controle hebt. Dat brengt passie voor kwaliteit met zich mee. Andere zaken als flexibiliteit en korte levertijden spelen ook mee. Snelheid verkoopt. We hebben onlangs de standaard levertijd voor vrijwel alle producten verkort van zes naar vier werkdagen. Dat is - helemaal voor drukwerk als magazines, boeken en offertemappen - al supersnel, maar voor drukwerk op de Indigo’s en ook bijvoorbeeld de productie van roll-up banners is de levertijd één dag. Ook kunnen klanten tot 18.00 uur aanleveren en het drukwerk de volgende dag al in huis hebben. Bovendien zijn we elke werkdag tot 22.00 uur telefonisch bereikbaar. Voor onze servicemedewerkers is het makkelijk om zelfs tijdens een telefoongesprek even in de productiehal te kijken hoe het er voor staat met de klant zijn bestelling. Die service kan je alleen leveren als je alles in huis hebt’, aldus Haan. ‘Simian biedt naast de beste service ook de laagste prijzen en de snelste levertijden. Ook kun je bij de drie drukwerksites later dan waar dan ook je bestanden aanleveren. Fijn voor alle 280.000 klanten.’